|
|
|
|
|
|
|
|
MAŁE GALERYJKI
TEMATYCZNE |
|
|
|
|
|
Zagraniczne pojazdy
trakcyjne w Polsce |
Mały zestaw zdjęć zrobionych
różnym zagranicznym lokomotywom i zespołom trakcyjnym,
przebywającym w Polsce z czterech zasadniczych
powodów...
|
|
|
1.
Turystyka
Zdecydowanie
w tej kategorii przodują nasi zachodni sąsiedzi. W
ostatnich latach już kilkanaście obcych środków
trakcyjnych (parowych i spalinowych) przemierzało
polskie szlaki. Zdjęcia z lewej strony
przedstawiają kilka wydarzeń z tego cyklu.
Pierwszy
set dotyczy pociągu turystycznego 'Hanza Express',
który w pierwszej połowie 1998 roku przejechał po
Polsce w drodze do Królewca z Kolonii i z powrotem
(innymi trasami w każdym kierunku). Spalinowy
zespół trakcyjny TEE (Trans Europ Express) VT601
razem z głowicami napędowymi (o numerach 008 i 014)
liczył 11 części. Przedstawione z lewej strony
fotografie pochodzą z trzynastego sierpnia 1998
roku, gdy brać niemiecka wracała z Kaliningradu do
Kolonii. Fotografie zostały wykonane kolejno w:
Pęklewie (3x), Elblągu Zawadzie (k. Elbląga
Zdroju), Starogardzie Gdańskim (2x), Rytlu i
Chojnicach.
|
|
Kolejny
set jest - za przeproszeniem - sztampowy do bólu. W
miarę postępującej integracji środowisk
entuzjastów kolei po obu stronach Odry oraz
współpracy na szczeblu PKP i DB, parowozy
niemieckie od paru lat biorą udział w corocznym
wolsztyńskim show.
Na
zdjęciach po lewej stronie, parowóz pospieszny
03.2204 z lokomotywowni w Cottbus, który pierwszego
maja 2000 roku wspomógł parowozy PKP na imprezie w
Wolsztynie.
|
|
A
teraz pojedynczy rodzynek - spalinowa lokomotywa
(też już zabytkowa) V200.002, która wraz z całym
pociągiem specjalnym przemierzała Polskę. Zdjęcie
wykonane w okolicy stacji Gdańsk Wrzeszcz, dwnastego
czerwca 2000 roku.
|
|
2.
Ruch przygraniczny
Nie
jest żadną tajemnicą, że zarówno nasze
lokomotywy, jak i lokomotywy naszych sąsiadów
przekraczają w miarę swobodnie granice, by dotrzeć
do najbliższej stacji przygranicznej i pozostawić
tam pociąg, z którym przybyły. Takich miejsc w
naszym kraju jest kilkanaście, dlatego - biorąc pod
uwagę tę liczbę - z góry przepraszam za tak
skromny materiał fotograficzny :-)
Na
zdjęciach, kolejno: (1) lokomotywa
232.055 kolei niemieckich na stacji Kostrzyn (grupa
towarowa) 18.03.2000; (2)
lokomotywa 131.097+131.098 kolei słowackich z
pociągiem towarowym w okolicach przystanku Muszyna
Poprad 05.08.2000; (3)
spalinowe lokomotywy 752.039 i 752.032 kolei
słowackich, z pociągiem towarowym przekraczającym
Poprad przy granicy polsko-słowackiej 10.08.2000;
(4) jeszcze raz lokomotywa
131.097+131.098 z pociągiem towarowym na stacji w
Muszynie 10.08.2000.
|
|
3.
Tranzyt
Trzeci
powód pobytu zagranicznych lokomotyw w naszym kraju,
to ich tranzyt w eksporcie czy imporcie, a nawet...
reeksporcie!
Może
od tego ostatniego zacznijmy - pierwsza z lewej
lokomotywa kolei SZD (ZSRR) serii TE, czyli popularna
niemiecka "pięćdziesiątkadwójka". W
pierwszej połowe lat 90-tych w Polsce dosyć
interesujący biznes zrobiło kilka podmiotów
importujących złomowane lub wycofywane lokomotywy
TE, remontujących następnie te lokomotywy w Polsce,
po czym eksportujących je na Zachód. Lokomotywa na
obrazku dziwnym trafem nie została sprzedana
(dlaczego?) i do dziś dzień stoi tam, gdzie
została uwieczniona dziewiętnastego sierpnia 1997
roku - w Malborku. Oczywiście te znaczki
"PKP" i "orzełek" to lipa w celu
uatrakcyjnienia eksponatu :-)
Kolejne
zdjęcia dotyczą jednego z "rzutów"
gagarinów do KRLD (Korea Północna), a zostały
zrobione w Porcie Gdynia (Nabrzeże Czechosłowackie)
siódmego października 2000 roku. Lokomotywy
pochodzą z Republiki Słowacji i wraz z siedmioma
gagarinami z PKP zostały parę dni później
załadowane na statek. Z wejściem na teren Nabrzeża
było niemało problemów - musiałem powołać się
na fakt, iż w tamtym czasie wykonywałem prace
doradcze dla Portu Gdynia...
|
|
4.
Targi
Oczywiście
imprezy targowe również są powodem pobywania w
Polsce zagranicznych środkow trakcyjnych! Wystarczy
spojrzeć na tych kilka obrazków z targów TRAKO
odbywających się w Trójmieście niemal co roku.
Pierwsze
zdjęcie, to spalinowy lekki zespół trakcyjny
(członowy autobus szynowy ;) VT644.018 w Gdyni,
23-go września 1998 roku.
Kolejne
zdjęcia pochodzą z targów w 1999 roku i
zawierają:
1-2:
Lekki pojazd spalinowy VT008 należący do Erfurter
Industrie Bahn, wystawiony jeszcze na terenie WTC
Expo Gdynia (20 października 1999 r.);
3:
Lokomotywa 709.701 (prototyp), produkcji zakładów
CKD w Czechach.
4-6:
Jeszcze raz VT008, tym razem na maleńkiej wycieczce
na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Osowa - Gdynia
Główna (21.10.1999), na którą
"załapali" się przeróżni
PKP-dyrektorzy, ale także małe grono hobbystów.
Według założeń, wagon miał rozpędzić się od
peronów do semaforów wyjazdowych do prędkości 100
km/h - podobno osiągnięto 90.
|
WSTECZ!
|
Autorem wszystkich
zdjęć jest Jarek D. Stawarz. Wykorzystywanie
prezentowanego materiału jest zabronione bez zgody
autora. |