 |
 |
|
|
|
 |
|
|
MAŁE GALERYJKI
TEMATYCZNE |
 |
|
|
|
 |
Wizyta na Ełckiej
Kolei Wąskotorowej w lipcu 1997 r. |
Garstka zdjęć i trochę refleksji
sprzed paru lat.
|
|


|
Dworzec
wąskotorowy w Ełku, o nazwie - a jakże! - Ełk
Wąskotorowy, znajduje się hen na tyłach dworca
"normalnego", a dotrzeć do niego można
długim, wąskim i ciemnym tunelem pod torami. Jednak
pierwszy zwiastun "wąskotorowości"
znajduje się przy tym "zasadniczym" -
maleńki parowozik (Ty-244), którego niewątpliwą
dominantę stanowi wielki odiskrownik na szczycie
komina.
Już w
części "wąskiej" wita nas wyeksponowany
obok tabliczki informacyjnej parowóz Las.
|


 |
Skoro
zacząłem od wąskich torów po parowemu, to może
gładko jeszcze dwie rzeczy - bardzo popularny
parowóz wąskotorowy Px48 (o numerze 1752), który
nawet nierzadko był "odpalany" na potrzeby
różnego rodzaju imprez (gdy wizytowałem Ełk, w
dniu drugim odbywało się właśnie rozpalanie
'peiksa'), oraz interesujący rodzynek - wąskotorowy
parowóz Kp4-3760, bodajże jedyny czynny tego typu w
kraju, tym bardziej pod "opieką"
(jakkolwiek owe słowo rozumieć) PKP. Setki tych
małych parowozików powędrowało na eksport na
Wschód, a ten jeden, w stanie nienajlepszym obecnie,
trafił w końcu do ośrodka quasi-muzealnego.
|

 |
Lokomotywa
Lyd1 jest chyba najbardziej popularnym typem
spalinowozu wąskotorowego pracującego pod szyldem
PKP. W Ełu również ich nie zbrakło. W trakcie
moich małych odwiedzin, wersję trupiejącą
stanowiła lokomotywa 221, natomiast 214-tka
'śmigała' z pociągiem towarowo-osobowym,
przewożąc na małej lawecie (tu wszystko jest w
sumie takie małe, w odniesieniu do kolei
"normalnej") duży wagon Gbs.
|


|
Lxd2
jest większym (ale też wąskotorowym) kolegą Lyd1,
z bratniej krainy rumuńskiej. Produkt fabryki FAUR
(za komuny: Zakłady im. 23 Sierpnia, może to od
daty wybuchu powstania antyhitlerowskiego w
Bukareszcie w 1944 roku?) cieszy się dużą estymą
na kolejach wąskotorowych - już sam jej wygląd
przypomina duże lokomotywy normalnotorowe, a w
miarę niezawodny układ mechaniczny i hydraulika
przekładni pozwala na w miarę bezawaryjną
eksploatację przez lata, przy włożeniu odrobiny
"serca" do pracy.
|




|
Ruch
pasażerski na polskich kolejach wąskotorowych
nieodmiennie przypomina mi bądź to biało-czerwone
wagony pasażerskie Bxhpi, bądź wagony silnikowe
MBxd2 - produkcji tych samych zakładów, co
wzmiankowana wyżej Lxd2.
Owego
lipca w Ełku, jeden wagon odbywał właśnie
przegląd i ogólną naprawę - był ledwie co
sprowadzony z innej (zamykanej oczywiście) kolejki,
natomiast drugi - widać, że świeżo malowany -
pracował w planowym ruchu, który już wtedy
wykazywał objawy kwalifikujące go do zamknięcia.
Garstka pasażerów wysiadająca w dzień powszedni
przed godziną 7 rano (dojazd do pracy) z wagonika
nie może gwarantować przejazdom rentowności, a
tymczasem znajdujący się po drugiej stronie dworca
normalnotorowego dworzec PKS powalał ruchem...
|
WSTECZ!
|
Autorem wszystkich
zdjęć jest Jarek D. Stawarz. Wykorzystywanie
prezentowanego materiału jest zabronione bez zgody
autora. |