Zanim
o przedmiocie, najpierw podmiot. Wagon akumulatorowy
typu Wittfelda, jedyny na świecie zachowany czynny
pojazd tej konstrukcji, jest własnością Polskiego
Stowarzyszenia Miłośników Kolei (PSMK). Jak
Państwo zapewne zauważyli, na moich stronach nie
preferuję umieszczania linków, jednak
niezamieszczenie linku do strony PSMK należałoby
potraktować jako najwyższej rangi katastrofę
internetową. Zapraszam serdecznie do przejrzenia
stron PSMK pod redakcją najsympatyczniejszego na
świecie prezesa klubu miłośników kolei - Pawła
Mierosławskiego.
www.psmk.org.pl
Poniższy
opis jest kompilacją przygotowanej na Mazowieckie
Dni Pary ulotką PSMK oraz rozmów z Pawłem
Mierosławskim i Andrzejem Paszke.
W
latach 1907 - 1914 Pruskie Królewskie Koleje
Państwowe (KPEV(*)) zamówiły 178
akumulatorowych zespołów trakcyjnych konstrukcji
inż. Wittfelda, do obsługi ruchu pasażerskiego na
słabo obciążonych liniach drugorzędnych.
Główną zaletą zespołów były niskie koszty
eksploatacji - tanią energię elektryczną do
ładowania akumulatorów pobierały w czasie postoju,
przeważnie w porze nocnej. Zasięg pojazdów
początkowo wynosił 70-100 kilometrów, a po
zastosowaniu wydajniejszych baterii, zwiększył się
do 180 km. Te zalety zadecydowały o
rozpowszechnieniu zespołów na niektórych bocznych
liniach KPEV, m.in. na Dolnym Śląsku i Pomorzu.
Na
mocy postanowień Traktatu Wersalskiego(**), w latach 1919
- 1921, Polskie Koleje Państwowe otrzymały 18
zespołów, a dalsze dwa przeznaczone zostały do
obsługi kolei Wolnego Miasta Gdańska(***). W latach
trzydziestych pojazdy poddawano kolejnym
modernizacjom, w wyniku których ich zasięg
stopniowo zwiększony został aż do 300 kilometrów.
Pozwalało to na ich eksploatację również na
liniach głównych - w rejonie Grudziądza,
Bydgoszczy i Chojnic, a także na linii helskiej.
Po II
wojnie światowej PKP eksploatowały na Pomorzu
około 10 zespołów tego typu, które pełniły tam
rolę dzisiejszych autobusów szynowych. Wycofanie
"wittfeldów" z ruchu spowodowane zostało
importem wagonów motorowych SN52 i SN60 z
Węgierskiej Republiki Ludowej oraz znacznym stopniem
zużycia zespołów i ich krótkimi okresami
międzynaprawczymi. Wycofane zespoły zostały
przeznaczone na cele gospodarcze.
Jeden
z takich zespołów został staraniem PSMK
przywrócony do pełnej sprawności w 1995 roku.
Odnaleziony na Pomorzu zespół służył jako wagon
gospodarczy i przedstawiał stan kompletnej ruiny.
Zakupiony przez PSMK wagon w 1992 roku - po
niemałych komplikacjach natury prawnej i pokonaniu
barier stawianych przez... organizacje miłośników
kolei - został przetransportowany do Skierniewic,
gdzie oczekiwał na odbudowę. Było oczywiste, iż
ambitne zadanie odbudowy pojazdu do stanu czynnego
nie będzie mogło zostać zrealizowane nakładem
własnym (i nie chodziło tu tylko o względy
finansowe, ale i o możliwości techniczne).
Intensywnie poszukiwano dla pojazdu sponsora
odbudowy.
Nieoczekiwanie
z inicjatywą odbudowy pojazdu wystąpiły ZNTK w
Łapach, które w okresie powojennym dokonywały
napraw tych zespołów. Postawiono jednak dosyć
ciekawy warunek - wagon musiał wziąć udział w
paradzie pojazdów z okazji 150-lecia otwarcia Drogi
Żelaznej Warszawsko Wiedeńskiej(****), organizowanej
w lecie 1995 roku w Warszawie. PSMK podjęło ryzyko
(proszę sobie wyobrazić naturalny opór materii
rodem z PKP) i warunek spełniono. Niezwykle cichy
pojazd wzbudził wiele podziwu wśród osób
wizytujących (obecny był tam Prezydent RP Lech
Wałesa) i zyskał miano "najbardziej
ekologicznego pojazdu kolei polskich".
Oznakowanie
wagonu (Ma 090 802(*****)) pochodzi z
końcowego okresu eksploatacji na PKP. Dosyć
interesująca jest sprawa z numerem (802) - nie jest
100% pewne czy ten pojazd rzeczywiście był 802-ką.
Wagon gospodarczy pozbawiony był tabliczek, tylko
onumerowany jako 80902. Odlewy tabliczek
znajdujących sie na pojeździe wykonano z
posiadanych przez p. T. Suchorolskiego oryginalnych
tabliczek z jednego z ostatnich wagonów Ma090.8 (******) i z bardzo
wysokim prawdopodobieństwem były to tabliczki
właśnie od tego konkretnego pojazdu. W każdym
bądź razie zespół 090.802 został wyprodukowany w
1913 roku przez: Aktiengesellschaft fuer Fabrikation
von Eisenbahn-material zu Goerlitz (konstrukcja
mechaniczna), Bergmann-Elektricitaets-Werke
Aktiengesellschaft Berlin (aparatura elektryczna)
oraz Accumulatoren-Fabrik Aktiengesellschaft
Berlin-Hagen i.W. (akumulatory). Eksploatowany był
początkowo przez regionalną dyrekcję KPEV w
Szczecinie pod oznaczeniem AT 543/544. W okresie
międzywojennym pełnił służbę na kolejach
niemieckich (DRG), głownie na linii Słupsk - Ustka.
Po wojnie eksploatowany był na liniach w okolicy
Kwidzyna i z tego okresu pochodzą napisy na pudle
wagonu.
DANE
TECHNICZNE zespołu Ma 090.802 (REKO):
- szerokość
toru: 1435 mm
- układ
osi: 2A'+A'2
- typ
silników: LKa310
- moc
silników: 2x62 kW
- napięcie
robocze baterii: 560 V=
- prędkość
maksymalna: 60 km/h
- zasięg
(teoretyczny): ok. 200 km
- masa
własna zespołu: 60 t
- ilość
miejsc: 90
- największa
szerokość: 3230 mm
- największa
wysokość: 4110 mm
- długość
zespołu ze zderzakami: 25650 mm
PRZYPISY:
*)
Koeniglich Preussische Eisenbahn Verwaltung (Zarząd
Pruskich Kolei Królewskich); po 1918 r. jako PStEV
(Staatseisenbahnen), aż do powstania Deutsche
Reisbahn.
**)
Wersalski Traktat Pokojowy został podpisany 28
czerwca 1918 roku przez zwycięskie w I wojnie
światwej państwa Ententy i pokonane Niemcy i
wszedł w życie 10 stycznia 1920 r. Zobowiązywał
Niemcy m.in. do reparacji wojennych.
***)
Wolne Miasto Gdańsk stanowiło obszar miasta
Gdańska i najbliższej okolicy i zostało utworzone
na mocy Traktatu Wersalskiego w 1920 roku (istniało
aż do wybuchu II wojny światowej). Na mocy
ustaleń, Polsce przyznano uprawnienia m.in.
prowadzenia komunikacji kolejowej na obszarze WMG.
****)
Ta rocznica była niejako drugim 150-leciem kolei na
ziemiach polskich, gdyż pierwsza - w 1992 r. -
upamiętniała pierwszą linię kolejową (Wrocław -
Oława) na obecnych terenach Polski, natomiast DŻWW
często traktowana jest jako pierwsza linia kolejowa
w Polsce. Jak widać, decyduje tutaj punkt widzenia.
*****)
Oznaczenie "Ma" budzić może wiele
kontrowersji, gdyż przed zmianą oznaczeń w 1960
roku (i jeszcze wcześniej w latach 50-tych), wagony
motorowe zawierały w oznaczeniu również klasę, co
sugerowałoby oznaczenie MBCa (wagon motorowy /M/,
klasy 2 i 3 /BC/). Powyższe proszę potraktować
jako moją własną uwagę - wedle krajowych
autorytetów i dokumentacji fotograficznej,
oznaczenia klasy nie było.
******)
Przedział od 090.8 zarezerwowany był dla pojazdów
akumulatorowych.
If
you're not familiar with Polish, tell me if the
text-contents of this page would be interesting for
you. I try not to ignore a constructive feedback, so
in case of your interest I'll prepare the English
version of this stuff.