Kilka obrazków kolei w USA
 

Poniżej przedstawiam kilkadziesiąt zdjęć amerykańskich kolei, które miałem okazję zrobić późnym latem 1999 roku. Dobór zdjęć jest w sumie kwestią przypadku, podobnie jak miejsce ich wykonywania. Moje uwagi również proszę potraktować czysto subiektywnie, na zasadzie luźnych obserwacji Europejczyka na kompletnie odmiennym gruncie amerykańskim, którego tradycje mają jednak odmienne korzenie od naszych.
  1. Illinois Railway Museum - Union
W Union grupa miłośników kolei zorganizowała imponujące muzeum kolei. Cały zatrudniony personel pracuje za friko (głównie emeryci) a wszystkie wpływy z biletów przeznaczane są na renowacje eksponatów, zakup kolejnych i rozwój własnej linii kolejowej, gdyż muzeum posiada krótki odcinek toru (kilka mil), po którym prowadzone są przewozy pociągami specjalnymi. W zależności od dnia tygodnia, pory roku, itp. można przejechać się pociągiem parowym (prowadzonym lokomotywą z 1907 roku - jak nasz czynny TKi3), słynnym spalinowym 'Silver Bullet' czy innymi ciekawostkami.

W muzeum znajduje się niesamowita liczba eksponatów, związanych głównie ze stanem Illinois. Obejrzeć można stare składy 'naziemnego metra' (zapewniającego komunikację w Chicago i paru przyległych miastach), stare składy pociągów podmiejskich, luksusowe wagony pociągów dalekobieżnych i niezliczoną liczbę lokomotyw przeróżnych kompanii transportowych.

Obok - kilka czynnych atrakcji muzeum, czyli: specjalny pociąg prowadzony wspomnianym parowozem, dwuczłonowy elektryczny zestaw trakcyjny, coś w rodzaju 'tramwaju' kursującego po zamkniętej pętli, oraz taki mały pociąg ciągnięty słabszą spalinową lokomotywką z interesującymi wagonami, wycofana z eksploatacji lokomotywa spalinowa BN (Burlington Northern, po połączeniu kilka lat temu z Santa Fe - obecnie największy amerykański przewoźnik), mała-duża lokomotywa manewrowa, obsługująca przetoki w muzeum (czynna), oraz największa amerykańska lokomotywa jednoczłonowa (8-osiowa - układ osi Do'Do'), których osiem wyprodukowano dla Union Pacific. Przy okazji - na ostatnim zdjęciu prezentuje się mój towarzysz podróży - Mariusz.

  2. Metropolitan Rail
Metra, czyli Metropolitan Rail, to przewoźnik obsługujący pasażerskie przewozy podmiejskie w okolicach chicagowskiej aglomeracji. Typowy skład zawiera jedną lub dwie lokomotywy (w zależności od wielkości składu) i kilka (3-8) wagonów piętrowych z klimatyzacją a czasem też i barkiem. Długość składów dostosowywana jest do bieżących potrzeb (rankiem dłuższe składu jadą w kierunku centrum, zaś z powrotem odjeżdżają krótkie, po południu - odwrotnie). Średnio co trzeci wagon w składzie ma możliwość sterowania pociągiem (lokomotywą), więc ruch pociągów odbywa się wahadłowo. Obok na zdjęciach - dwa składy pociągów podmiejskich ciągniętych lokomotywami (jedna starszego i jedna nowszego typu) oraz jeden skład pchany.
  3. Amtrak
Amtrak jest jedynym amerykańskim przewoźnikiem, którego właścicielem jest rząd federalny. W zasadzie Amtrak obsługuje tylko przewozy pasażerskie. W zasadzie - gdyż nie ma przeszkód, aby każdy dalekobieżny skład, jadący kilka tysięcy mil, zabierał ze sobą ładunki - głównie naczepy samochodowe.
Amtrak obsługuje różne klasy przewozów. Z jednej strony są to przewozy pomiędzy bliskimi aglomeracjami, obsługiwane krótkimi składami, z lokomotywami na każdym końcu.

Oprócz przewozów między sąsiednimi aglomeracjami, Amtrak słynie z luksusowych dalekobieżnych pociągów o bardzo poetyckich nazwach ('California Zephyr', 'Southwest Chief', 'Texas Eagle', czy 'Empire Builder') przemierzających tysiące mil (znaleziony przeze mnie w rozkładzie 'Sunset Limited Route' jedzie 2.770 mil w 62 godziny i 25 minut z Los Angeles (CA) do Orlando (FL)). Pociągi prowadzone są dwoma-trzema spalinowymi lokomotywami, zaś w składzie znajdują się luksusowe wagony sypialne, wagony obserwacyjne, restauracyjne i w końcu pocztowe czy też towarowe.

Z lewej na zdjęciach prezentują się składy szybkich pociągów kursujących pomiędzy Chicago a Milwaukee. Pociągi wyruszają z Chicago i zatrzymują się w Glenview, IL, i Sturtevant, WI, nim docierają do końca trasy. Cała trasa liczy 86 mil i najszybszy pociąg pokonuje ją w godzinę i 32 minuty, co daje średnią prędkość handlową na poziomie 90,2 km/h. Z prawej zaś widzimy kolejno: wyjeżdżający z tunelu gdzieś w Colorado dalekobieżny pociąg 'Caliphornia Zephyr' z Chicago (IL) do Emeryville (w Kalifornii), oraz podobny skład - pociągu 'Empire Builder' podążającego z Chicago do Seattle (WA), w pół godzinki po rozpoczęciu podróży.

  4. Burlington Northern & Santa Fe
Po połączeniu dwóch towarzystw kolejowych w jeden organizm, BNSF jest chyba największym przewoźnikiem w USA, a może nawet na całym kontynencie północnoamerykańskim. Podczas mojej wycieczki po USA, spotykałem pociągi z lokomotywami BNSF niemal wszędzie, oczywiście wyłącznie ze składami towarowymi. Z racji ilości lokomotyw, często te same typy malowane są na kilka sposobów (stare malowania BN oraz SF oraz nowe BNSF).

Na zdjęciach: lokomotywy dieslowskie w starym malowaniu Burlington Northern (dwa górne zdjęcia; na drugim zdjęciu druga lokomotywa (z czterech) jest własnością Union Pacific), dwa pociągi węglowe (po ok. 120 wagonów-węglarek) prowadzone lokomotywami BNSF w okolicach kopalni węgla (chyba kamiennego, ale wydobywanego metodą odkrywkową) gdzieś w Wyoming; z kopalni tory wybiegały w kilku kierunkach i na każdym stała kolejka składów oczekująca na wjazd do kopalni i załadunek (zdjęcia środkowe), jeden pociąg przewożący naczepy samochodowe (tzw. przewozy piggy-back); naczepy przewożone są bądź na platformach, bądź na specjalnych wózkach kolejowych, dzięki czemu załadunek i rozładunek jest prosty i w miarę szybki (ostatnie 3 dolne zdjęcia).

  5. Pozostałe impresje
W USA przewozy obsługuje wiele dużych i małych towarzystw kolejowych - każde ma swoją specyficzną niszę rynkową, czy to pod względem rodzaju przewożonego towaru, czy też (głównie) pod względem zasięgu i położenia danej linii. Obok u góry: dwa składy prowadzone lokomotywami należącymi do Union Pacific. Pierwszy przewoził samochody Ford w specjalnych zamkniętych wagonach (ale dosyć ażurowo wykonanych), zaś drugi - kontenery (też piętrowo).

Na terenie USA przewozy obsługują też lokomotywy towarzystw spoza USA, przede wszystkim Canadian Pacific Rail. Na zdjęciach z lewej i z prawej drugie od góry: pociąg z cysternami obsługiwany kilkoma lokomotywami CP Rail, przejeżdżający przez miasteczko Northbrook pod Chicago, oraz pociąg mieszany z lokomotywami CP Rail (druga) i Dakota, Minnesota & Eastern (pierwsza), oczekujący na naprawę toru (pęknięta szyna) gdzieś na pustkowiu w Południowej Dakocie.

Na ostatnich zdjęciach prezentują się w kolejności od lewej do prawej i z góry do dołu:

  • przetok długiego wagonu, wykonywany lokomotywą należącą do kompanii 'Sierra Railway' gdzieś w Kalifornii,

  • elewator zbożowy w Dubuque (Iowa) a przy nim mała lokomotywka manewrowa,

  • naziemne metro w aglomeracji Chicagowskiej - część składów pobiera zasilanie z trzeciej szyny, zaś część również wyposażona jest w pantografy, jak ten na zdjęciu, przy końcu trasy w Skokie, IL.

  powrót do strony nadrzędnej