LOKOMOTYWY PKP CARGO
elektryczna lokomotywa pasażerska serii EP03
Natychmiast po zakończeniu II Wojny Światowej, w kraju rozpoczęły się poszukiwania taboru elektrycznego, który mógłby rozpocząć pracę na odbudowanym Warszawskim Węźle Kolejowym. Z taboru przedwojennego udało się odbudować dwie lokomotywy elektryczne El100 (później: EP01), lecz było oczywiste, iż dwie sztuki lokomotyw nie stanowią nawet minimalnej ilości potrzebnych lokomotyw.
Już w 1946 roku rozpoczęto rozmowy ze szwedzkim wtedy koncernem ASEA (obecnie jest to międzynarodowa grupa ASEA Brown Boveri [ABB]) dotyczące dostaw taboru elektrycznego (lokomotyw i EZT). W 1947 roku zabezpieczono finansowanie kredytem kontraktu na dostarczenie m.in. ośmiu lokomotyw elektrycznych, oznaczonych potem jako seria EP03.
Biuro Elektryfikacji Kolei ściśle współpracowało ze szwedzką stroną, pełniąc rolę opiniotwórczą dla producenta, który jesznie nie miał doświadczenia w budowaniu taboru na napięcie 3000V=. Z tego też powodu ASEA wysłała swoich konstruktorów do Anglii, w której budowano już tabor dla Polski (zakłady English Electric oraz Metropolitan Vickers).
Dostawa lokomotyw serii EP03 zrealizowana została w ciągu 1951 i 1952 roku. Lokomotywy przeznacznone zostały w pierwszej kolejności do przeciągania składów pasażerskich przez linię średnicową w Warszawie. Zgodnie zaś z parametrami konstrukcyjnymi, lokomotywa EP03 może prowadzić składy pasażerskie o masie do 500 t z prędkością do 100 km/h oraz lekkie pociągi towarowe.
Do napędu lokomotywy służą cztery elektryczne silniki trakcyjne (o budowie podobnej do silników zastosowanych w lokomotywie EP02) z dwustronnymi przekładniami zębatymi. Osłabienie pola wzbudzenia w silniku odbywa się dwustopniowo, metodą bocznikowania uzwojeń za pomocą boczników indukcyjnych włączonych w część uzwojeń biegunów głównych. Minimalne natężenie pola wynosi 60%. Izolacja silników trakcyjnych wykonana jest w klasie 'B'.
Obecnie lokomotywy EP03 nie występują na polskich szlakach, zaś powodem, dla którego ta strona występuje pod hasłem 'współczesny tabor PKP' jest fakt odbudowy do stanu czynnego, kilka lat temu, jednej z lokomotyw EP03 (o numerze 01), która obecnie pojawia się sporadycznie na szlakach z pociągami specjalnymi, będąc wpisana na stan CM Kraków.

Podstawowe dane techniczne:

moc godzinna: 1800 kW
moc ciągła: 1620 kW
prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
system zawieszenia silników trakcyjnych: tramwajowy 'za nos'
stosunek przekładni: 83:24
maksymalna siła pociągowa: 21,50 T
średnica kół: 1220 mm
rodzaj sterowania: indywidualne
napięcie rozrządu: 110V=
nacisk osi na szyny: 20,30 T
masa służbowa lokomotywy: 81200 kg
długość ze zderzakami: 14170 mm
ciężar części elektrycznej: 33500 kg
największa szerokość: 3050 mm
system hamulca: Westinghouse
typ silników trakcyjnych: LIB-117

SMTS

(C) SMTS

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ