LOKOMOTYWY PKP CARGO | |||||||||||
spalinowa lokomotywa manewrowa serii SM31 | |||||||||||
Lokomotywa
SM31 stanowi konstrukcję polską, opracowaną na bazie
serii SM42 w chrzanowskim 'Fabloku'. Lokomotywa ma
oznaczenie fabryczne 411D i była produkowana dla PKP w
latach 1976-1981 i 1983-1985. Oprócz 170 egzemplarzy
dostarczonych dla Polskich Kolei Państwowych, przemysł
zakupił dalszych kilkadziesiąt sztuk (zresztą ostatnia
lokomotywa SM31 na PKP została odkupiona z przemysłu). Z założenia, seria SM31 miała uzupełnić linię krajowej oferty lokomotyw manewrowych o ciężkie lokomotywy spalinowe przeznaczone do pracy na dużych stacjach rozrządowych oraz na bocznicach obsługujących duży ruch ciężkich składów (np. z węglem, kruszywem, rudą i innymi ładunkami masowymi) i torach portowych. W taki sposób koleje posiadały lokomotywy manewrowe do pracy ekstremalnie lekkiej (SM03), umiarkowanie lekkiej (SM30), średniej (SM42) i ciężkiej. W niedługim okresie linia spalinowych lokomotyw manewrowych została wzbogacona o lokomotywy do pracy bardzo ciężkiej, również w trudnych warunkach klimatycznych oraz na liniach szerokotorowych (SM48). Z racji swojego przeznaczenia, lokomotywa SM31 posiada jedną kabinę sterowniczą o układzie tzw. 'kontrcentralnym' (niesymetrycznym, ale nie skrajnym), która wysokością nie przewyższa przedziału maszynowego (dłuższa część) oraz elektrycznego (z racji tego osobliwego na PKP wyglądu do lokomotyw tej serii przylgnęło określenie 'trumna'). 8-cylindrowy widlasty silnik wysokoprężny typu a8C22W o mocy 880 kW jest rozwinięciem konstrukcji stosowanej w serii 42, co pozwoliło na zwiększenie o połowę jego mocy. Silnik napędza prądnicę zasilającą 6 elektrycznych silników trakcyjnych (przekładnia elektryczna; lokomotywa typu diesel-electric) każdy o mocy 196 kW, umieszczonych przy każdym zestawie kołowym dwóch wózków (układ Co'Co'). Wózki lokomotywy są zbliżone budową do wózków stosowanych w seriach 45 i 46. Z tego powodu lokomotywa bez przeszkód może być stosowana na szlakach górskich (krętych) do prowadzenia pociągów zdawczych. Najwięcej lokomotyw serii SM31 znajduje się obecnie na Górnym Śląsku, w zakładach taboru: Czechowice-Dziedzice, Katowice, i Łazy. Pojedyncze egzemplarze spotkać można również na terenach innych byłych dyrekcji, chociaż w ostatnich latach park tych maszyn znacznie się uszczuplił w związku z 'szaleństwem kasacyjnym' które dotknęło około dwóch tysięcy lokomotyw, w tym również licznie tej serii. Podstawowe dane techniczne:
|
(C) SMTS |
||||||||||
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ |