LOKOMOTYWY PKP CARGO
spalinowa lokomotywa uniwersalna serii SU42
Pierwotna konstrukcja SU42 stanowiła modernizację lokomotywy SM42, polegającą na wprowadzeniu ogrzewania elektrycznego 500V= składu pasażerskiego. Energia elektryczna pobierana była z prądnicy głównej lokomotywy, co miało znaczny wpływ na możliwości trakcyjne pojazdu. Z uwagi na całkowite wycofanie z eksploatacji wagonów ogrzewanych wyłącznie napięciem 500V, w roku 2000 wydano nakaz demontażu urządzeń zewnętrznych ogrzewczych z lokomotyw SU42 i zmiany oznaczenia z powrotem na SM42.
Rownolegle, pod koniec 1999 roku podjęto decyzję o modernizacji serii SP42, wyposażonej dotychczas w paliwożerne (40 kg paliwa na godzinę) parowe kotły grzewcze na ogrzewanie elektryczne, jednak z zastosowaniem autonomicznego agregatu prądotwórczego. Przetarg na modernizację serii wygrały ZNTK w Nowym Sączu - jeden z podstawowych zakładów naprawczych dla serii SM42. Modernizacji sprzyjał instniejący dodatkowy komin w krótszym przedziale maszynowym w serii SP42, który tym razem służy odprowadzeniu spalin z dodatkowego silniczka spalinowego Caterpillar.
Od grudnia 1999 roku do lipca 2000 r. modernizacji poddano - zgodnie z umową - czterdzieści pojazdów, przydzielonych następnie do CM-ów w Gdyni, Wrocławiu, Bydgoszczy, Nowym Sączu, Szczecinie, Olsztynie i Czerwieńsku.

Podstawowe dane techniczne:
patrz seria SM42, z zastrzeżeniami:

moc agregatu: 150 kW

SMTS

(C) SMTS

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ