LOKOMOTYWY PKP CARGO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
spalinowa lokomotywa uniwersalna serii SU46 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
W
pierwszej połowie lat 70-tych przewozy pasażerskie
wykazywały jeszcze tendencję wzrostową, podczas gdy
odpowiedni tabor do tego typu przewozów - po
zakończeniu produkcji serii SP45 - okazywał się
ilościowo niewystarczający. PKP złożyły w Zakładach
Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu
zamówienie na nową serię spalinowych lokomotyw
liniowych, oznaczonych później na PKP jako SU46. Zakłady HCP w budowie nowej lokomotywy wykorzystały rozwiązania konstrukcyjne sprawdzone w serii 45, a więc układ jezdny (wózki i silniki trakcyjne) i silnik spalinowy (produkcji włoskiej [FIAT]). Niewiele zmieniła się długość lokomotywy, chociaż kształt jej pudła został dostosowany do obowiązujących wtedy stylistycznych trendów - zlikwidowano wszelkie krzywe w linii pudła, zastępując je kątami prostymi, a ściany wyprofilowano w formie równych płaszczyzn. Rozwiązaniem nowym w lokomotywie SU46, w stosunku do poprzednika, była niewątpliwie prądnica ogrzewcza, dzięki czemu wyeliminowano podstawową wadę wcześniejszych lokomotyw pasażerskich - usterki kotła grzewczego. Z drugiej jednak strony w czasie zimnej pogody, przy zastosowaniu elektrycznego ogrzewania większej ilości wagonów, lokomotywa osiągała słabsze parametry jezdne. Wysokoprężny czterosuwowy silnik spalinowy typu 2112-SSF napędza prądnicę główną GP846Bl o napięciu znamionowym 725 V, zasilającą elektryczne silniki trakcyjne LSm-403 produkcji wrocławskiego Dolmel-u. Lokomotywa ma układ osi Co'Co', co oznacza, iż posiada dwa wózki trzyosiowe, a każdy zestaw kołowy każdego wózka jest napędzany oddzielnym silnikiem trakcyjnym. Silniki zawieszone są systemem tramwajowym 'za nos'. W latach 1974-1978 wyprodukowano ogółem 52 egzemplarze serii SU46, które przejęły obsługę wyżej kwalifikowanych pociągów na niezelektryfikowanych liniach. W 1985 roku PKP złożyło zamówienie na dalsze egzemplarze tej serii, lecz na stanie pojawiły się zaledwie dwie nowe lokomotywy (nr nr 053 i 054). Przyczyny zaniechania dalszej produkcji i zamówień należy chyba szukać w podpisanym kontrakcie z Rumunią na dostawę pasażerskich lokomotyw serii SP32. Dwie ostatnie lokomotywy serii SU46 różnią się nieznacznie wyglądem zewnętrznym od swoich poprzedników z ubiegłego dziesięciolecia. Obecny ilostan tej serii to zaledwie dwie trzecie ogółu kupionych lokomotyw. W ostatnich latach z uwagi na zastrzeżenia strony niemieckiej co do lokomotyw ST43, niespodziewanie największą robotą dla SU46 na sieci stała się obsługa przygranicznych pociągów towarowych pomiędzy Węglińcem, a Horką (RFN). Podstawowe dane techniczne:
|
(C) SMTS |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ |