RYSUNKI
MARIUSZA
PLEWKI |
|
|
|
|
|
|
lokomotywy elektryczne elektryczne
zespoły trakcyjne
lokomotywy spalinowe
spalinowe wagony motorowe
lokomotywy parowe
strona główna
strona główniejsza
|
LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE
|
|
|
|
|
|
Szwedzki elektrowóz EP03. |
|
EU07-070 z dęblińskiej szopy. |
|
EU07-071 z Lokomotywowni Dęblin -
przedstawiciel najpopularniejszej serii lokomotyw
używanych do ruchu pasażerskiego. |
|
|
|
|
|
Po kasacji ET41-116A, pozostał
'wolny' człon tej lokomotywy. Wzorem poprzedników,
którym skasowano 'połówki' (ET41-036A oraz ET41-088B)
przebudowano go, dodając drugą kabinę maszynisty i tak
powstała obecnie najwyżej numerowana lokomotywa
EU07-545. |
|
Nieco urozmaicony w malowaniu
czołownicy elektrowóz ET22-263. |
|
ET22-271 - przedstawiciel
najliczniejszej serii lokomotyw elektrycznych na PKP. |
|
|
|
|
|
|
|
ET22-371. |
|
ET22-410. |
|
W latach 70-tych, przeprowadzono
szereg prac projektowych zmierzających do udoskonalenia
serii ET22. Jeden projekt zakładał zmianę układu osi
(z dwóch wózków 3-osiowych, na trzy wózki 2-osiowe -
podobne rozwiązania zastosowano wcześniej we
Włoszech), drugi projekt skupił się na zwiększeniu
prędkości konstrukcyjnej. Jedyny prototyp, jaki
powstał w wyniku realizacji drugiego pomysłu, został
oznaczony jako EP23 i otrzymał numer seryjny 001. Po
serii prób, najwyraźniej lokomotywa nie spełniła
oczekiwań konstruktorów (być może zawodziło pechowe
zawieszenie na belkach) i wkrótce przebudowano ją,
upodabniając do innych elektrowozów ET22, zmieniając
również oznaczenie na ET22 i nadając numer
inwentarzowy 121 - na miejsce skasowanej wcześniej
ET22-121. |
|
|
|
|
|
|
|
Legendarna lokomotywa elektryczna
EP40-41, powstała z przebudowy towarowego dwuczłonu
ET40-41 czeskiej produkcji. Zmiana polegała na
zwiększeniu stopnia przełożenia przekładni, dzięki
czemu lokomotywa mogła ciągnąć ciężkie ekspresy po
CMK z prędkością 160 km/h. Po spaleniu się jednego
członu w czasie jednej z jazd, lokomotywę odbudowano z
powrotem jako ET40-41. |
|
ET41-094 - jeden z najliczniejszej
serii lokomotyw dwuczłonowych. |
|
Kolejny 'jamnik' - ET41-181,
posiadający już najnowszy z trzech występujących
wygląd pudła (brak jednego otworu wentylacyjnego z
każdej strony w każdym członie). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W opisie do rysunku SP47-001
wspomniano, iż drugą lokomotywą zatrudnianą do
pociągów 'partyjnych' była elektryczna ET41-100. Na
rysunku właśnie ta lokomotywa w owym 'partyjnym'
malowaniu. |
|
|
|
|
|
|
|
|