RYSUNKI MARIUSZA PLEWKI |
|||||
lokomotywy elektryczne
lokomotywy parowe |
LOKOMOTYWY PAROWE |
||||
Parowóz serii Od11. | Parowóz serii Ok2. | Seria Ol49 to najpopularniejszy - nawet dzisiaj - parowóz do pociągów osobowych na liniach o łatwych profilach i zatrudniany przy niezbyt ciężkich pociągach. Konstrukcja powstała naprędce, wykorzystując zdobyte doświadczenie przy budowie parowozu towarowego Ty45 oraz montażu importowanego z USA Ty246 | |||
Ol49, numery 17 i 6 w Jarocinie. | Ol49-18. | Ol49-71 w Olsztynie. | |||
Parowóz serii Pd12. | Parowóz pospieszny serii Pf1, których siedem sztuk eksploatowano w XX-leciu międzywojennym. | Lekki parowóz pospieszny serii Pk2. | |||
Kolejny rysunek parowozu pospiesznego Pk2. | Pm1-1 - ciężki znormalizowany niemiecki parowóz pospieszny serii 010-2 nie był zbyt licznie reprezentowany na szlakach PKP po zakończeniu II Wojny Światowej, gdyż zaledwie w jednym egzemplarzu (ex DRG 01.053). Zapewne dlatego po pewnym czasie przeklasyfikowano go jako Pm2-35. | Legendarny parowóz Pm36-1 - 'Piękna Polka', zdobywca Le Grand Prix na wystawie w Paryżu. Wielka szkoda, ze nie przetrwał wojny... | |||
'Piękna Helena', czyli najdostojniejszy obecnie czynny polski parowóz - Pm36-2. | Parowóz Th16 - austriacka lekka maszyna towarowa z kotłem na parę nasyconą, budowana w latach 1870-1889 w ilości zaledwie 120 sztuk. | Th17-7, parowóz zbliżony do serii Th16, ze zmianami konstrukcji polegającymi na różnicy w średnicach kół i mniejszego ciśnienia w kotle (też mniejszej siły pociągowej). Budowano go w Austro-Węgrach w ilości zaledwie 63 sztuk w latach 1872-1885 jako typ 54. | |||
Parowóz poaustriacki (seria 59), na PKP nieco niezgodnie z zasadami oznaczony jako Th24, konstrukcji Goelsdorfa, budowany w latach 1893-1903. Po I Wojnie Światowej na PKP figurowało aż 80 sztuk parowozów tej serii. | Lokomotywa serii Tl103 produkcji węgierskiej, według wzoru austriackiego. 4 maszyny tej serii znalazły się na stanie PKP po I Wojnie Światowej. | Lokomotywa serii Tr101 budowana według wzoru amerykańskiego i eksploatowana na PKP w ilości jednej sztuki po I Wojnie Światowej. | |||
Lokomotywa serii Tr203, amerykański uproszczony (wojenny) typ 'Consolidation', dostarczony w ilości kilkuset sztuk do Polski w ramach pomocy UNRRA. | Parowóz towarowyserii Ty4, ze zdjętymi wiatrownicami. Niestety w 'realu' nie zachowano ani jednego egzemplarza tej serii. | Parowóz towarowyserii Ty4. | |||
Kolejny rysunek parowozu Ty4. | Ty4 z kompletem wiatrownic. | Parowóz towarowy serii Ty2 z tendrem skrzyniowym. | |||
Jeszcze raz Ty2 z tendrem skrzyniowym oraz z wymontowanymi wiatrownicami. | 12 marca 1985 roku, pociąg osobowy z Nowego Sącza do Chabówki, prowadzony parowozem Ty2-693. | Lokomotywa serii Ty2 lub Ty43 na szlaku (oryginał - zdjęcie - przedstawiał lokomotywę Ty43, zaś krajobraz pochodzi z innej fotografii na której widnieje Ty2 w identycznej sytuacji). Krótką serię znormalizowanych parowozów wojennych BR52 z tendrami skrzyniowymi (z czterema osiami w jednej ramie) wypuściła austriacka fabryka Floridsdorf. | |||
Parowóz serii Ty42 z jednym drobnym szczegółem wyróżniającym go spośród innych tej serii - odchylacze dymu w tym egzemplarzu (Ty42-114) pochodzą z parowozu serii Ty51. Parowóz stacjonował w MD Racibórz. | Jednostkowy egzemplarz najmniejszego tendrzaka na PKP - OKa1-1. | Poaustriacki tendrzak do pociągów osobowych - OKm11. | |||
Jeszcze raz OKm11. | Parowóz typu 'TKb' - najstarsza zachowana maszyna w Polsce, jako nieczynny zabytek techniki. Oryginał wystawiony jest w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce. | Mały tendrzak manewrowy TKc100-1648. | |||
Parowóz serii TKh3. | Tendrzak TKh, typ 'Ferrum'. Na PKP pracuje (od 1995 roku) jedyny egzemplarz - TKh49-1. | Polski tendrzak T-1-D, Polskiego Przedsiębiorstwa Kolejowego w Rawiczu, po przejęciu przez PKP ta maszyna oraz druga bliźniacza, otrzymały oznaczenie serii TKp30. | |||
Tendrzak TKp100 w wersji przemysłowej, jako TKp-1149. Oryginał tego parowozu można zobaczyć w muzeum w Kościerzynie. | TKt48 - najpopularniejszy tendrzak
polskich szlaków po zakończeniu II Wojny Światowej,
skonstruowany w 1948 roku obsługiwał w swojej historii
zarówno manewry, lekkie pociągi towarowe jak i osobowe
na większości polskich szlaków. |