RYSUNKI
MARIUSZA PLEWKI
           
lokomotywy elektryczne

elektryczne zespoły trakcyjne

lokomotywy spalinowe

spalinowe wagony motorowe

lokomotywy parowe

strona główna

strona główniejsza

LOKOMOTYWY SPALINOWE

   
Dosyć zagadkowa lokomotywa spalinowa o oznaczeniu serii - uwaga! - SM01.   Spalinowa lokomotywa manewrowa SM25-002 z przekładnią hydrauliczną i możliwością wielokrotnego sterowania. Generalnie, lokomotywy z przekładniami hydraulicznymi nie były rozpowszechnione w Polsce, z powodu konieczności importu za 'cenne dewizy' właśnie owych przekładni, niemniej krótkie serie występowały sporadycznie.   Lokomotywa SM40-01.
   
SP42-006 z 'jajecznicą' na stacji. Na dachu budki wymalowany 'brudem' napis 'LOVE'.   ST43-152 z Lokomotywowni Kłodzko.   Rumuńska lokomotywa spalinowa ST43-337.
     
  Radziecki spalinowóz towarowy ST44, numer 1002.   Lokomotywa SP45-171 z pociągiem na stacji Ełk w dniu 22 lipca 1991 roku.   Lokomotywa SU45-010 z lokomotywowni we wschodniej DOKP. Ciekawostką tego egzemplarza jest pozostawienie oznaczeń SP45 na pudle zmodernizowanej maszyny.
     
  SU46-054 - ostatnia lokomotywa tej serii, zbudowana (razem z 053) w HCP ładnych parę lat po zakończeniu podstawowej produkcji, stąd małe różnice w porównaniu z numerami 001-052.   Dwie lokomotywy były w latach 70-tych pomalowane w niecodzienny sposób (w kolorystyce barw narodowych) aby służyć partyjnym notablom w czasie ich podróży na zjazdy partii i inne meetingi. Jedną z nich była ET41-100, zaś drugą - SP47-001. W taki sposób otrzymano komplet trakcyjny mogący świadczyć swoje usługi w każdych warunkach trakcyjnych, zarazem wykorzystano najmocniejsze w danej chwili lokomotywy, charakteryzujące się zarazem niezłymi parametrami w zakresie prędkości maksymalnej (można by rzec, iż najefektywniej skalkulowano stosunek moc/prędkoś maksymalna).   Następny diesel PKP, tym razem jako wersja przemysłowa (KPP), SM48-277. W zależności od przypadku, przemysłowe wersje oznaczane są bądź jako TEM2, albo jako SM48.